سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خردهایتان را متّهم کنید که خطا از اعتماد به آنها پدید می آید . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 98 آذر 11 , ساعت 5:5 عصر

فولاد چیست ؟ فولاد (Steel) به  آلیاژهای آهن که بین 0?002 تا 2?1 درصد وزن خود کربن دارند گفته میشود.فولاد پر مصرف ترین فلز صنعتی است و مصرفش پیوسته افزایش می‌یابد. امروزه تولید فولاد جهان نزدیک به هزار و سیصد میلیون تن در سال است.

فولاد چیست ؟

کلمه  فولاد ، به آلیاژهایی گفته میشود که حداقل پنجاه درصد آن را آهن تشکیل می دهد و شامل یک یاچند عنصر دیگر می باشد. این عناصر معمولا شامل کربن، منگنز، سیلیسیم، نیکل، کرم، وانادیم، مولیبدن،تیتانیوم، نیوبیم و آلومینیوم هستند. کربن به عنوان مهم ترین ماده آلیاژی فولاد محسوب می گردد.  هرچند که ممکن است در انواع مختلف فولاد، مواد آلیاژی دیگری نیز به میزان زیادتری یافت شود یا حتی کربن در بعضی از آلیاژهای فولاد ناخالصی محسوب شود.
کربن در آهن bcc حل شده و یک محلول جامد به نام فریت (Ferrite) تشکیل میدهد. حل شوندگی کربن در فریت آلفا حداکثر 0.025% و در فریت دلتا 0.09% است. کربن در ساختار بلوری گاما (fcc) حل شده و محلول جامد آستنیت (Austenite) به دست می آید. حل شوندگی کربن در fcc اندکی بیشتر بوده و به میزان 2.14% می رسد.
با افزایش میزان کربن در آلیاژهای آهن تا حداکثر 6.67% میتوان فاز کاربید آهن یا سمنتیت (Cementite)  را بدست آورد که ساختاری ترد و شکننده دارد . میزان حداکثر انحلال کربن در آهن برای فازهای مختلف در دماهای مختلف روی می دهد و فولادهای مختلف را از یکدیگر متمایز می سازد . با توجه به آلیاژ فولاد و نرخ سرد کردن آن پرلیت (Pearlite) یا مارتنزیت (Martensite) میتواند تشکیل شود . مارتنزیت هنگام سرد شدن سریع ،آلیاژ فولاد به دست می آید .

ویژگی های فولاد

فولاد یکی از آلیاژهای آهن به شمار می آید که بی شک از ویژگی ها و خواص مشابهی برخوردار بوده و می توان گفت همین ویژگی های بی نظیر این فلز می باشد که سبب شده تا کاربرد بسیار بالایی را در بسیاری از صنایع ایفا کند. از مهمترین و بارزترین ویژگی های فولاد می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • شکل پذیری بسیار بالا
  • هدایت گرما خوب
  • دوام بسیار بالا
  • ضد زنگ
  • ضد خوردگی
  • انعطاف پذیری بالا
  • استحکام و کششی بالا

کاربرد فولاد

از فولادی که تا 0?2 درصد کربن دارد، برای ساختن سیم، لوله و ورق فولاد استفاده می‌شود. فولاد متوسط 0?2 تا 0?6 درصد کربن دارد و آن را برای ساختن ریل، دیگ بخار و قطعات ساختمانی بکار می‌برند. فولادی که 0?6 تا 1?5 درصد کربن دارد، سخت است و از آن برای ساختن ابزارآلات، فنر و کارد و چنگال استفاده می‌شود. فولاد، انواع فراوانی دارد؛ که همه آن موارد در جدول کلید فولاد قابل دسترس می‌باشد.هدف ما بیشتر آشنایی با انواع ورقهای فولادی با توجه به گرید آن(نوع ورق از نظر کار برد وآنالیز وترکیبات آن)میباشد.

منبع : فولاد چیست

برای مشاهده محصولات بیشتر به سایت پیکاتک به آدرس https://pikatak.com مراجعه نمایید.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ