سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قناعت دولتمندى را بس و خوى نیک نعمتى بود در دسترس . [ و حضرتش را از معنى « فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیّاةً طَیِّبَةً » پرسیدند ، فرمود : ] آن قناعت است . [نهج البلاغه]
 
چهارشنبه 98 آذر 27 , ساعت 3:56 عصر

 مس

مس به دلیل هدایت الکتریکی و حرارتی عالی، استحکام خوب، شکل پذیری خوب و مقاومت در برابر خوردگی  در طیف گسترده ای از محصولات استفاده می شود. معمولا از این فلزات به علت مقاومت خوردگی آنها، در ساخت لوله و اتصالات استفاده می شود. آنها می توانند به راحتی لحیم کاری و جوش داده شوند. بسیاری از ورق مسی می توانند با روش های مختلف، گاز، قوس الکتریکی و مقاومت جوش داده شوند. آنها می توانند برای هر بافت و جلوه مورد نظری جلا داده شده و براق شوند.مس غیرآلیاژی دارای گریدهای مختلفی است. گریدهای مختلف مس به دلیل ناخالصی‌هایی که دارد با یکدیگر تفاوت دارند. یکی از مهمترین خواص مس، توانیایی آنها در مبارزه با باکتری میباشد. پس از آزمایش وسیع ضد میکروبی توسط سازمان حفاظت از محیط زیست، مشخص شد که 355 آلیاژ مس، از جمله بسیاری از برنج ها ، در عرض دو ساعت پس از تماس با باکتریها، بیش از 99.9? از باکتری ها را می کشند.

کاربرد مس

مس یکی از اولین فلزاتی بود که کشف شد. لازم است بدانید که کاربرد مس در گذشته، ساخت ابزار یا دکوراسیون بود. اما جزئیات تاریخی، کاربرد مس در استریل کردن زخم ها و پاک کردن آب آشامیدنی را بیان می کند. اما امروزه  به علت توانایی مس درهدایت الکتریکی، از آن در مواد الکتریکی مانند سیم کشی به کار می‌رود.

برنج

برنج عمدتا آلیاژی است که از اضافه کردن روی به مس تشکیل شده است. برنج می تواند مقادیر مختلف روی یا سایر عناصر را اضافه کند. این مخلوط های مختلف طیف وسیعی از خواص و تغییر رنگ را تولید می کند. با افزایش مقدار روی، استحکام و انعطاف پذیری مواد، بهبود می یابد. بسته به میزان روی اضافه شده به آلیاژ، برنج می تواند رنگی از قرمز تا زرد داشته باشد.اگر مقدار روی در برنج از 32 تا 39 درصد باشد، این کار باعث افزایش قابلیت گرم کاری می شود، اما سرد کاری محدود خواهد بود.  اگر برنج حاوی بیش از 39? روی باشد، این مسئاله استحکام مس را بالاتر و شکل پذیری آن را کمتر می کند.

کاربرد برنج

به دلیل شباهت برنج به طلا، معمولا از آن در اهداف زینتی استفاده می شود. همچنین به دلیل کارایی بالا و دوام آن، معمولا در ساخت سازهای موسیقی مورد استفاده قرار می گیرد. به غیر از این موارد کاربرد برنج بسیار گسترده است.

تشخیص مس از برنج

فلزی که در دست دارید را در ابتدا به خوبی تمیز کنید به طوریکه هیچ آلودگی روی سطح آن باقی نماند سپس آن را در زیر یک نور مستقیم قرار دهید. مس یک فلز خالص است که رنگ قرمز متمایل به قهوه‌ای دارد. اما برنج، برنج یک زنجیره از رنگ‌های زرد دارد. هر آلیاژی که از ترکیب مس و روی بوجود آید برنج است. نسبت‌های مختلف این فلزات رنگ‌های مختلف تولید می‌کند. اما رایج‌ترین رنگی که از برنج وجود دارد رنگ زرد یا زرد – قهوه‌ایست که بیشتر به رنگ برنز شباهت دارد. آلیاژهای که حاوی این رنگ هستند معمولا در ساخت پیچ‌ها و قطعات ماشین به کار می‌روند.
بعضی از برنج‌ها حاوی رنگ سبز – زرد هستند که بیشتر به زرد متمایل می‌شوند و با نام «فلز طلایی» شناخته شده هستند. این آلیاژ معمولا در دکوراسیون داخلی و ساخت مهمات به کار می‌رود.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ