سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هان ! دشمن ترینِ مردم نزد خدا، کسی است که سنّت امامی را سرمشق خود قرار می دهد ؛ امّا کردارش راسرمشق خود قرار نمی دهد . [امام سجّاد علیه السلام]
 
چهارشنبه 98 بهمن 30 , ساعت 11:46 صبح

لوله فولادی

تجهیز صنعت خرید و فروش انواع لوله های بدون درز مانیسمان،لوله های درزدار، اسپیرال،گوشتدار،جدارچاهی،داربستی، لوله های ساختمانی و صنعتی با متریال فولادی،استیل، مسی ، آلومینیومی،آلیاژی و … درسایز و رده های مختلف 

لوله فولادی1

لوله فولادی چیست

لوله فولادی در حقیقت لوله ای است که کابل را در برابر صدماتی از جمله ضربات و برخورد اشیاء تیز و سنگین محافظت میکند و سپس کابل را از داخل آن عبور می دهند به عبارت دیگر وسیله ای جهت حفاظت هادی برق برای جلوگیری از صدمه دیدن سیم و عایق آن و همچنین محافظت از افرادی که با آن در تماس هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد لوله فولادی

لوله فولادی در سایزها و ضخامت های مختلف در طیف گسترده ای از صنایع مثل لوازم خانگی ، اتومبیل ، موتورسیکلت، دوچرخه ، مبلمان و ساختمان کاربرد داشته و به اشکال گوناگون از قبیل شافت کولر ، مشعل ، کمک فنر ، اگزوز ، فرمان ، نرده ، حفاظ ، داربست ، غلاف چاه ، لوله شوفاژ ، لوله گاز ، لوله بویلر،… مورد استفاده قرار میگیرد.

بدلیل زیبایی و چشمگیر بودن مقاطع گرد در مقایسه با سایر مقاطع ، سازه های فضایی بخصوص در محل های پر رفت و آمد از قبیل ایستگاه های اتوبوس و قطار ، سالن های انتظار فرودگاهی ، پل های عابر پیاده و تیرهای روشنایی با استفاده از لوله فولادی برپا می گردد.

کاربرد لوله فولادی در سیستم لوله کشی

در واقع این لوله ها به خاطر استحکام بالا ، مقاومت در برابر گرما و همچنین مقاومت نسبی که در برابر خوردگی دارند، یکی از بهترین گزینه ها در ساخت سیستم های لوله کشی در فرایندهای صنعتی و پالایشگاهی هستند. با این حال لوله هایی از جنس­های دیگر نیز بسته به شرایط کاربردی و ویژگی های سرویس فرایندی در این سیستم های لوله کشی مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع لوله فولادی

روش های مختلفی برای تولید لوله فولادی وجود دارد. معمولاً این لوله ها طبق روشی که برای تولید آنها به کار گرفته می­شود به دو دسته کلی درزدار یا جوشی ( Welded ) و بدون درز یا مانیسمان ( Seamless ) تقسیم می شوند.

لوله های فولادی درزدار ( جوشی ) از شکل دهی ورق های فولادی به شکل لوله و جوش لبه ی ورق ها به هم تولید می­شوند. اما لوله فولادی بدون درز ( مانیسمان ) معمولاً به روش سنبه کاری چرخشی از میلگردهای گداخته تولید می شوند و هیچگونه درز جوشی بر روی بدنه آنها وجود ندارد.

به همین دلیل نیز استحکام و کیفیت ساخت آنها از لوله های فولادی درزدار ( جوشی ) بالاتر است.

روش های ساخت و تولید لوله ، مصارف و کاربرد روش های ساخت وتولید لوله به دو دسته تقسیم می شود:

A) لوله های بدون درز

این نوع لوله ها که از قطر خارجی کوچک و دقت بالا، کیفیت خوب و کارایی مناسب و ایمن برخوردار هستند و از نظر جنس شامل لوله های فولادی متداول ، لوله آلیاژ ، لوله استنلس استیل و… بوده و در صنایع آب ، نفت ، گاز ، پتروشیمی ، جداره چاه های نفت ، صنایع خودرو سازی ، هوا فضا و … مصرف می گردند.

اساساً به روش های زیر تولید می شوند:

1- تولید لوله از بیلت : در این حالت شمش مبنای تولید لوله پس از گرم شدن تادرجه حرارت تعریف شده ، در قالب مربوطه قرار گرفته و یک سنبه از مرکز آن شلیک می‌گردد تا لوله مورد نظر حاصل شود.

پس از تولید ، این نوع لوله ها در کوره های مخصوص، تحت عملیات حرارتی و تنش گیری قرار می‌گیرند.

2- تولید لوله به صورت ریخته‌گری گریز از مرکز: در این روش ذوب،لوله در مجموعه گریز از مرکز ریخته شده و پس از شکل گیری، از قالب مربوطه تخلیه می گردد.

B) لوله های درز دار

این نوع لوله ها که از اقطار کوچک تا بزرگ تولید می گردند برای موارد مختلف مانند • خطوط انتقال آب ، نفت ، گاز و پتروشیمی • پایه اسکله و پل • ستون ساختمان ، نرده و مبل • کشتی سازی ، معدن و تونل مصرف شده و با استفاده از ورق و فرم دهی و جوشکاری تولید می‌شوند.

مهم ترین نوع لوله فولادی

لوله های API 5L 

لوله های ASTM A106

 ASTM A179لوله های 

لوله های AWWA C200

لوله های DIN 2440 , 2441

لوله های ASTM A333

لوله هایASTMA53

 

 

 

لینک های مرتبط 

لوله فولادی  /  لوله ساختمانی / لوله سیاه / لوله گازی / لوله آلومینیوم / لوله گوشتدار / لوله استیل دکوراتیو / لوله مسی / لوله جدار چاه / لوله اسپیرال / لوله آتشخوار / لوله آلیاژی / لوله گالوانیزه / لوله مانیسمان / لوله داربست / قیمت لوله / لوله / لوله استیل / جدول ورن لوله / محاسبه گر وزن لوله / تبدیل واحد آنلاین / جدول تبدیل واحدها

 


چهارشنبه 98 بهمن 30 , ساعت 9:56 صبح

butterfly valve

خرید و فروش قیمت نمایندگی شیر پروانه ای  –  باتر فلای ولو –  شیر پروانه‌ای فولادی  –  شیر پروانه‌ای استنلس استیل – شیر پروانه‌ای استیل –  شیر پروانه  چدنی  – شیر پروانه‌ای فلنج دار فولادی –  شیر پروانه ایی فلنج دار گیربکسی –   شیر پروانه ایی ویفری اهرمی  –  باترفلای ولو با عملگر برقی  –  شیر پروانه ایی با اکچیتور –  شیر پروانه ایی ویفری تفلونی –  شیر پروانه ایی تفلونی  –  شیر پروانه ایی ویفری اهرمی –  شیر اتوماتیک  –  شیر پروانه پنوماتیک –   شیر پروانه فولادی A105 –  شیر پروانه ای صنایع غذایی –  شیر پروانه  ویفری موتوردار –  شیر پروانه  چدنی با دیسک استیل

 شیر پروانه ای

تامین تجهیزات صنایع نفت ،گاز و پتروشیمی واردات و تامین انواع شیر پروانه ای

 فروش انواع شیر پروانه ای :

 سایز: ازسایز1/4الی48اینچ

آلیاژ: کاست ایرون(چدنی)کربن استیل(فولادیA105)استنلس استیل(304L-316L)

آلیاژی(F11-F22-LF2)

فشارکار: درکلاس(PN10-PN16-PN ) (150-300-600)

شیرهای پروانه ای (Butterfly valve) چیست

یکی از ساده‌ترین شیرهایی که کاربرد صنعتی آن در واحدهای نفت و پتروشیمی متداول است شیر صنعتی پروانه‌ای است. ساختمان آن از یک بدنه معمولی و یک صفحه مدور که تقریباً در وسط قرار دارد تشکیل شده است. این صفحه حول میله‌ای در حدود °90 می‌گردد و بوسیله اهرمی به قسمت حرکت دهنده شیر وصل می‌باشد. این محرک ممکن است دستی یا بوسیله فشار هوا یا برق باشد. شیرهای پروانه ای کوچک را در اندازه‌های 1 اینچ الی 24 اینچ می‌سازنند.

موارد استفاده از شیرهای پروانه ای

1 – ایستگاه نیروی حرارتی 2 – ایستگاه نیروی هیدرولیکی 3 – صنایع ، بخصوص صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و سایر رشته‌های صنعتی 4 – در مورد لوله کشی آب و فاضلاب

مزایای  شیر پروانه ای

1 – کم بودن وزن و اندازه (سبک وزن بودن) 2 – عدم لزوم به تکیه گاه اضافی 3 – سوار کردن فوری و افت فشار کم 4 – استفاده از محرک (ساده و آسان) 5 – استفاده از شیر برای بستن و باز کردن و کنترل کردن سیال

معایب شیر پروانه ای:

احتیاج به گشتاور بالا برای کنترل حرکت دیسک قابل هدایت نیست و تحت تاثیر تلاطم جریان است مستعد ابتلا به کاویتاسیون در جریان های پایین تر یکی ازمعایب شیر پروانه ای این است که قسمتی از دیسک همیشه در معرض جریان است حتی در حالت کاملا باز, بنابراین استفاده از شیر پروانه ای همیشه منجر به تغییر فشار می شود.


سه شنبه 98 بهمن 29 , ساعت 9:37 صبح

سولفات روی

سولفات روی جامدی بلورین و بی رنگ است. این نمک به صورت بلورهای یک، شش و هفت آبه و یا نمک بدون آب وجود دارد. در میان اشکال مختلف سولفات روی هفت آبه دارای اهمیت خاصی می باشد.مهمترین کاربرد روی در کشاورزی، پزشکی، صنایع رنگرزی و تصفیه آب و فاضلاب می باشد.
نام های مترادف :روی سولفات ; زینک سولفات ; Zinc sulfate

سولفات روی

سولفات روی یک ماده معدنی است. و  به صورت کریستال های سفید رنگ  و ترکیبی از Zn و گوگرد می باشد.در اثر تجزیه این ماده، اکسیدهای گوگرد تولید می کند.. فرم نمک آن در بسیاری از مواقع به عنوان یک دارو یا مکمل غذایی Zn استفاده می شود. همچنین در کشاورزی از این ماده به عنوان کود استفاده می گردد.Zinc sulfate در اشکال مختلف و به صورت قرص، گرانوله، کپسول و محلول برای مصارف گوناگون موجود می باشد.

مشخصات فنی

  • نام شیمیایی :سولفات روی | Zinc sulfate
  • فرمول شیمیایی :ZnSO4
  • جرم مولکولی : 161.47 g/mol
  • انحلال پذیری در آب : به طور کامل در آب حل میشود
  • شکل ظاهری : به صورت جامد و بی رنگ
سولفات رویسولفات روی

انواع سولفات روی

بدون آب

دارای ساختار کریستالی رومبوهدرال ، به صورت جامد و بدون رنگ و دارای دانسیته ی 3.54 g/cm3 می باشد. این ماده در دمای 600 درجه ی سانتی گراد تجزیه می گردد و در آب متانول و گلیسیرین به راحتی حل می شود

مونو هیدرات

در دمای 25 درجه ی سانتی گراد دارای دانسیته ی 1.005 g/mL است. در دمای 235 در جه ی سانتی گراد تجزیه می شود و در آب انحلال پذیری بالایی دارد

هگزاهیدرات

هگزا هیدرات با فرمول شیمیایی ZnSO4•6H2O دارای ساختار کریستالی مونوکلینیک و یا هگزاگونال می باشد. دانسیته ی آن در دمای 15 درجه ی سانتی گراد 2.072 g/cm3 است و در دمای 70 درجه ی سانتی گراد تمام مولکول های آب خود را از دست می دهد

هپتا هیدرات

نوع هپتا هیدرات با فرمول شیمیایی ZnSO4.7H2O کریستال های بی رنگ با ساختار رومبوهدرال می باشد. دانسیته ی آن در دمای 25 درجه ی سانتی گراد 1.957 g/cm3 است و در دمای 100 درجه ی سانتی گراد ذوب می گردد. در دمای 280 درجه ی سانتی گراد شاهد از دست رفتن همه ی مولکول های آب در هپتا هیدرات خواهیم بود. در دمای 500 درجه ی سانتی گراد تجزیه می گردد. انحلال پذیری بالایی در آب دارد به طوری که 96.5 g/100mL از این ماده در دمای 20 درجه ی سانتی گراد در آب حل می شود. همچنین هپتا هیدرات در گلیسیرین نیز انحلال پذیری خوبی دارد اما در الکل ها نامحلول است

زینک سولفات

کاربرد های سولفات روی

1.پزشکی

  • برای تأمین Zn بدن در موارد کمبود آن از این محصول استفاده می‌گردد.
  • روی به سیستم ایمنی کمک می کند تا باکتری ها و ویروس ها را از بین ببرد.
  •  روی همچنین باعث بهبودی زخم ها می شود و برای بهبود حس و طعم و بو مهم است.
  • مصرف روی در دوران بارداری به رشد جنین کمک می کند.
  • روی باعث افزایش فعالیت انسولین می شود.
  • مصرف هم‌ زمان این ماده با مواد غذایی دارای کلسیم مانند لبنیات یا فسفر باعث جذب کمتر روی به بدن می‌گردد.
  • مصرف هم زمان با داروهایی مانند ویتامین‌ها و یا داروهای گیاهی ممکن است باعث مسمومیت شود.
  • در درمان اسهال‌ های مزمن و حاد در کودکان که بیش از 40 کشور درحال‌ توسعه جهان صورت گرفت نشان داد که درمان با روی (ZINC THERAPY) طی مدت 3 تا 10 روز و همچنین جایگزینی آب از دست‌ رفته بدن می‌تواند تا حداقل سه ماه از بروز دوباره این مشکل جلوگیری کند.

2.کود سولفات روی

  • بیش از نیمی از زمینهای زراعی در کشورمان دارای کمبود روی میباشند و این مسئله باعث کاهش 50 درصدی محصولات ­گردیده است.محصولاتی مانند غلات و درختان میوه (مرکبات، سیب، گلابی و هلو) به شدت تحت تاًثیر کمبود روی هستند
  • روی از طریق آوندهای چوبی از ریشه به شاخه و برگ‌ها منتقل می­‌شود. جابجایی روی از برگ‌های پیرتر به برگ‌های جوان‌تر در زمان نمو دانه نیز اتفاق می­افتد. در گیاهانی که دچار کمبود نیتروژن هستند، نشانه های کمبود روی بیشتر می‌باشد.
  • علائم کمبود این عنصر در گیاهان متفاوت می باشد اما یکی از رایج ترین علائم آن به وجود آمدن خط هایی در برگ ها می باشد که در طی دو تا سه هفته از جوانه زنی پدید می آید.
  • این کود به فرم ZnSO4.H2Oبرای گیاهانی مانند فلفل، بادمجان، لوبیا، گوجه، خیار و… به مقدار 1 الی 1.5 کیلوگرم به صورت خشک و یا محلول به خاک تزریق می گردد.
  • برای گیاهانی نظیر گندم، جو، پسته، سویا و…  به مقدار بیشتری از کود ZnSO4.H2O نیاز می باشد و 2 الی 2.5 کیلوگرم از آن را به صورت خشک و یا محلول به حاک اضافه می نمایند.

کود سولفات روی

3.کاربردهای دیگر

  • ساختن ترکیبات مختلف روی
  • در قلع کاری فلزات به روش الکترولیز
  •  تولید ابریشم مصنوعی
  • صنایع کاغذ سازی
  • در رنگ ها و رنگدانه ها (پیگمنت ها) و محصولات مرتبط
  • تهیه منسوجات رنگرزی و چاپ بر روی پارچه های چیت و چلوار
  • تولید خوراک دام و طیور
  • به عنوان ضدعفونی کننده
  • برای تهیه خشک کننده ها
  • استفاده در تجهیزات آتش نشانی

تولید سولفات روی

این ماده با واکنش کربنات روی با اسید سولفوریک (درباره اسید سولفوریک) تولید می‌شود.

(ZnCO3 (s) + H2SO4 (aq) → ZnSO4 (aq) + H2O (l) + CO2 (g

سولفات روی به‌کار رفته برای ساخت داروها از واکنش اسیدسولفوریک با ZnO برای سنتز با خلوص بالا استفاده می‌شود

(ZnO (s) + H2SO4 (aq) → ZnSO4 (aq) + H2O (l
نکات ایمنی سولفات روی

نکات ایمنی

اشتعال

  • غیر قابل اشتعال است

تماس با چشم

  • سوزاننده چشم ها
  • در صورت تماس ،چشم ها را حداقل به مدت 15 دقیقه با آب زیاد بشوئید.

بلع و گوارش

  • بلعیدن این ماده می تواند موجب خوردگی دستگاه گوارش شود و یا موجب تحریک آن گردد.

تماس با پوست

  • تحریک کننده پوست.
  • در صورت تماس ،پوست را با آب و صابون بشوئید.

تنفس

  • از غبار آن اجتناب کنید.سوزاننده بافت های مخاطی و اعضا تنفسی میباشد
  • در صورت تنقس این ماده ، مصدوم را به هوای آزاد ببرید.

بسته‌بندی و نگهداری سولفات روی

در ظروف سربسته نگهداری شود

دیدن این مطالب نیز به شما پیشنهاد می‌شود:


سه شنبه 98 بهمن 29 , ساعت 9:31 صبح

سولفات آهن در گرید های ، صنعتی ، خوراکی ،کشاورزی استفاده میشود و کاربردهای آن در تولید سیمان ، چرم سازی ، کشاورزی، تولید دارو ، رنگ کننده خوراکی ، محصولات مراقبت از گیاه و … است.
نام های مترادف : فروس سولفات ; زاج سبز ;  روتو سولفات آهن ; ویترول سبز ;Iron sulfate ; ferrous sulfate 

سولفات آهن

نوعی ماده شیمیایی و نمک آهن و اسید سولفوریک است که در آبپوش های مختلفی همچون سولفات آهن 7 آبه کریستال ، یک آبه و سولفات آهن خشک پودری تولید می شود. آهن سولفاته دارای کاربرد های کشاورزی ، صنعتی و درمانی است و از جمله ویژگی های آن می توان به خاصیت انحلال پذیری بالا در آب  اشاره کرد. البته این ماده به دو صورت سولفات آهن 2 ظرفیتی و سولفات آهن 3 ظرفیتی تولید می شود که از لحاظ فیزیکی تفاوت هایی با هم دارند.

در حالت عادی در ترکیب سولفات آهن هفت مولکول آب وجود دارد و که در صورت خشک شدن شش مولکول آب را از دست داده و تبدیل به پودر سفید رنگ تک آبه ( منو هیدرات ) می شود.
سولفات آهن 2 یا فرو سولفات ترکیبی است که بسته به pH می تواند به صورت کریستال های آبی یا سبز رنگ تولید گردد.و به نام های زاج سبز یا ویترول سبز  هم خوانده می‌شود.
سولفات آهن 3 (فریک سولفات) با فرمول شیمیایی Fe2(SO4)3 و به رنگ زرد تا قهوه ای تولید می شود. و به نام های زاج زرد یا زاج شتردندان  هم خوانده می‌شود.سولفات آهن 3 ظرفیتی کاربرد کمتری دارد چرا که از رطوبت بالایی برخوردار است.وعمدتا جهت تسویه آب وفاضلاب وهمچنبن بعنوان رنگ دانه از آن استفاده میشود.

سولفات آهن

مشخصات فنی

  • نام شیمیایی : Iron sulfate
  • فرمول شیمیایی : FeSO4.7H2O
  • شکل ظاهری :سولفات آهن2 به صورت کریستال های آبی یا سبز رنگ | سولفات آهن3 به رنگ زرد تا قهوه ای موجود است.
  • حلالیت در آب : قابل حل در آب است
  • گرید محصول : صنعتی و خوراکی و کشاورزی

کاربرد های سولفات آهن

  • در صنایع کشاورزی جهت تامین آهن خاک ها یا فقر آهن از کود سولفات آهن استفاده می شود.
  • درصنایع تولید کود های کشاورزی به عنوان مواد اولیه جهت سایر کود های کشاورزی، کود کامل، ماکرو و میکرو
  •  در صنایع استخراج روی جهت رسوب دهی با هالوژن هایی نظیر کلر و فلوئور
  •  در صنایع تولید رنگ بعنوان رنگدانه‌های آهن
  • برای ساخت پیگمنت های اکسید آهن استفاده می شود.
  • صنایع استخراج روی جهت رسوب دهی با هالوژن هایی نظیر کلر و فلوئور
  • استفاده به عنوان کاتالیزور
  • در نساجی و دباغی به عنوان فیکساتور و رنگ
  • در رنگرزی پشم به عنوان عامل تثبیت کننده
  • صنایع تصفیه آب جهت اصلاح و بهبود آب و فاضلاب.
  • به عنوان ماده افزودنی به مواد غذایی و مکمل غذایی.
  • در عکاسی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد های سولفات آهن - کشاورزی

تولید سولفات آهن

سولفات آهن2 از حل نمودن براده آهن در اسید سولفوریک رقیق شده و یا اکسیداسیون سولفید آهن مرطوب در مجاورت هوا تولید می شود. همچنین به عنوان محصول جانبی در واحد های اسید شویی فولاد و همچنین در فرآیند تولید اکسید تیتانیوم تولید می شود. این محصول از جریان مایع واحدهای اسید شویی به صورت تقریبا خالص بدست می آید. خلوص سولفات آهن 2 بدست آمده از فرایند تولید اکسید تیتانیوم، وابسته به نوع سنگ معدن مربوطه دارد.

سولفات آهن3 از تصفیه سولفات آهن2 در مجاورت اسید سولفوریک تغلیظ شده و یا تبخیر مخلوط اکسید آهن 3 و اسید سولفوریک تولید می شود. فرآیند تولید آن به این صورت است که در مرحله اول سولفات آهن2 و اسید سولفوریک از مخزن ذخیره به داخل راکتور هدایت می شوند. بخار تولید شده توسط بویلر برای افزایش درجه حرارت عملیاتی راکتور استفاده می شود. محصولات تولید شده در راکتور به داخل مخزن ته نشینانتقال داده می شوند. در این مرحله اکثر نا خالصی ها در پایین محفظه جمع شده و سپس جمع آوری می شود. محلول بالای تانک ته نشینی برای عبور از یک فیلتر پرس چوبی و جدا کردن تمامی مواد نا محلول باقی مانده و داخل آن ، پمپ می شود. جریان فیلتر شده وارد تبخیر کننده می شود. در این مرحله محلول آبی سولفات آهن3 تا غلظت مناسب برای کریستالیزور تغلیظ می گردد. محلول تغلیظ شده در نهایت وارد کریستالیزور شده و به شکل محصول نهایی در می آید. بعد از این مرحله محصول بسته بندی و به انبار انتقال داده می شود.
نکات ایمنی سولفات مس

نکات ایمنی سولفات آهن

اشتعال

  • تولید گاز سمی در هنگام حریق
  • اطفا حریق توسط : CO2 ، پودر شیمیایی خشک یا فوم مناسب

تماس با چشم

  • سوزاننده چشم ها
  • نحوه حفاظت: از عینک ایمنی  استفاده کنید
  • در صورت تماس ،چشم ها را حداقل به مدت 15 دقیقه با آب زیاد بشوئید.

بلع و گوارش

  • بلعیدن این ماده می تواند موجب خوردگی دستگاه گوارش شود و یا موجب تحریک آن گردد.
  • دهان را با آب بشویید

تماس با پوست

  • استنشاق ، بلع و جذب پوستی آن خطرناک است
  • نحوه حفاظت:برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض پوست ، از دستکشهای محافظ مناسب استفاده کنید.
  • در صورت تماس ،پوست را با آب و صابون بشوئید.لباسهای آلوده را قبل از استفاده مجدد بشویید و پس از کار دستهای خود را بشویید.

تنفس

  • استنشاق ، بلع و جذب پوستی آن خطرناک است
  • نحوه حفاظت: از ماسک  استفاده کنید
  • در صورت تنقس این ماده ، انتقال مصدوم به هوای آزاد ، در صورت بروز مشکل از اکسیژن استفاده کنید.

بسته‌بندی و نگهداری سولفات آهن

در ظروف کاملا سربسته در محیط خشک و خنک نگهداری شود.


سه شنبه 98 بهمن 29 , ساعت 9:26 صبح

پرمنگنات پتاسیم ماده‌ای به صورت بلورهای سوزنی ریز ارغوانی رنگ می‌باشد. این ماده بی بو و محلول در آب می‌باشد و جزء مواد شیمیایی پر مصرف در صنایع شیمیایی می‌باشد و به عنوان عامل آندی کردن و اکسنده قوی به کار می‌رود.
نام های مترادف : پتاسیم پرمنگنات ;  پر منگنات ; پتاس ; Potassium Permanganate 

پرمنگنات پتاسیم

پرمنگنات پتاسیم برای اولین بار در سال 1659 کشف شد. ابتدا بعنوان پودر فلاش در عکاسی استفاده می‌شد.پتاسیم پرمنگنات یک ترکیب معدنی میباشد.نمک پتاسیم پرمنگنات از یون‌های K+ و MnO4 تشکیل شده است.پتاسیم پرمنگنات یک ماده اکسنده بسیار قوی می‌باشد. در آب نیز محلول است و محلولی به رنگ ارغوانی تولید می‌کند که از تبخیر آن بلورهای منشوری و درخشان به رنگ ارغوانی بسیار تیره (مایل به سیاه) بر جای می‌ماند.عدد اکسایش پتاسیم پرمنگنات در آب محلول 7 است.بیشتر کاربرد های پتاسیم پرمنگنات به دلیل خواص اکسیدکنندگی آن است و همچنین که محصول سمی تولید نمیکند.اگر پتاسیم پرمنگنات به صورت خشک نگه داری شود ،می توان آنرا به مدت نامحدود ذخیره کرد. محلول پتاسیم پرمنگنات با آب بدون اکسید کننده ساخته می شود و برای مدت زمان طولانی اگر از نور مستقیم خورشید دور باشد، پایدار هستند.
گلیسیرین یک الکل بوده و KMnO4 نیز عامل اکسید کننده قوی ، هنگامی که این دو ماده با یکدیگر ترکیب شوند واکنش شدیدی نشان میدهد .این واکنش به شدت گرمازا است و پس از گذشت مدتی ابتدا دود به شدت از آن خارج شده و سپس انفجار رخ می دهد.

پرمنگنات پتاسیمپرمنگنات پتاسیم

مشخصات فنی

  • نام شیمیایی :پتاسیم پرمنگنات | Potassium Permanganate
  • فرمول شیمیایی :KMnO4
  • شکل ظاهری :بلورهای سوزنی بنفش مایل به خاکستری بدون بو
  • رنگ محلول : در محلول دارای رنگ شدید بنفش است که در غلظت های چند ppm به رنگ ارغوانی در می آید
  • گرید محصول : صنعتی و آزمایشگاهی

کاربرد های پرمنگنات پتاسیم

تصفیه آب

  • به عنوان اکسنده برای کنترل طعم و بو ، حذف رنگ ، کنترل رشد بیولوژیکی در سیستم های تصفیه آب استفاده می شود .
  • هرچند که پتانسیل های بالایی در اکسید کنندگی دارد اما یک ضدعفونی کننده ضعیف به شمار می آید و عموما به صورت گرانوله به بازار عرضه می شود.
  •  به عنوان عامل کنترل کننده باکتری آهن در چاه ها استفاده کرد .
  • وجود موادی همانند یون های فلزی و ترکیبات گوگردی باعث ایجاد تغییرات ناخوشایندی در طعم ، رنگ و بوی آب خواهند شد . پتاسیم پرمنگنات هنگامی که به آب اضافه شود باعث اکسید شدن آهن ، منگنز و هیدروژن سولفید خواهد شد . این کار باعث می شود تا مواد گفته شده به صورت جامد درآیند و بتوان آنها را با فیلتر از آب جدا کرد .

پرمنگنات پتاسیم در صنایع سینمایی

  • در صنایع سینمایی از پرمنگنات پتاسیم برای کهنه کردن لباس ها استفاده می‌شود.
  • خاصیت اکسیدکنندگی پرمنگنات باعث می‌شود پارچه ها، نخ ها، چوب و شیشه و … تا 100 سال قدیمی تر دیده شوند.

 پزشکی

  • خاصیت اکسید کنندگی پرمنگنات پتاسیم این ماده را به عنوان یک ضد عفونی کننده معرفی می کند.برای درمان برخی بیماری‌های انسان و حیوان نیز استفاده می شود.
  • از محلول رقیق شده آن برای درمان زخم و عفونت قارچی استفاده می کنند.
  • در بافت‌شناسی از آن برای سفید کردن ملانین استفاده می‌شود تا جزئیات بافت تیره رنگ ملانین آشکار شود.
  • در تسکین علائم اگزما و بهبود درمان زخم نیز می تواند مفید واقع شود . البته برای نحوه مصرف و شرایط استفاده حتما باید با پزشک متخصص مشاوره کرد .
  • برای درمان برفک از آن  استفاده می‌شود.
  • در یک بازه زمانی از پتاسیم پرمنگنات برای درمان سوزاک استفاده شد
  • از پتاسیم پر منگنات می توان برای متفاوت کردن آمیلوئید از دیگر آمیلوئیدها هم استفاده کرد.( آمیلوئیدها نوعی از پروتئین‌ها هستند که در صورت تجمع بی جا باعث بیماری آمیلوئیدوز می‌شوند)پتاسیم پرمنگنات باعث می‌شود که آمیلوئید به وسیله رنگ سرخ کنگو (congo red) رنگ آمیزی نشود، این در حالی است که دیگر آمیلوئیدها به وسیله سرخ کنگو رنگ می شوند.

کاربرد های پرمنگنات پتاسیم

سنتز مواد آلی

  • بارزترین کاربرد پرمنگنات پتاسیم بهره گیری از آن به عنوان واکنشگر در سنتز برخی مواد آلی به روش اکسایش می شود
  • با استفاده از پرمنگنات، آلکنها را به گلیکول‌ها تبدیل می‌کنند.
  • محصول فوق یک محصول تجاری در دسترس است که به طور گسترده‌ای در اکسیداسیون ترکیبات عالی استفاده می‌شود. این فرآید یک فرآیند سازگار با محیط زیست است چراکه دی‌اکسید منگنز که از کاهش پرمنگنات تولید می‌شود به راحتی قابل بازیافت است.
  • محققان یافته‌اند اگر از استونیتریل به عنوان حلال استفاده شود حتی بدونه حظور کاتالیزور جامد، پرمنگنات پتاسیوم به عنوان یک اکسید کننده قوی و موثر عمل می‌کند. با استفاده از این روش بنزیلیک‌های اولیه و الکل‌های ثانویه به آلدهیدها و کتون‌ها تبدیل می‌شوند و آلکیل آرین‌ها بر اثر اکسیداسیون به a-کتون تبدیل می‌شوند و هر دویه آلکیل و آریل سولفیدها با بازده عالی به راحتی به سولفون‌ها تبدیل می‌شوند.
  • وقتی از متیلن کلراید به جای استونیتریل به عنوان حلال استفاده می‌شود بازده تولید آلدهیدها، کتون‌ها، a-کتون‌ها . سولفون‌ها کاهش می‌یابد. با این حال بازده اکسیداسیون تیول‌ها به دی‌سولفیدها هنگامی که حلال متیلن کلرید استفاده می‌شود رضایت بخش است.

 نساجی

  • در فرآیندهای نهایی نساجی ( کارهایی که بر روی الیاف پس از رنگ کردن آن انجام می شوند ) از این محصول طی فرآیندی خاص برای ایجاد حالت مستعمل در پارچه جین استفاده می کنند .

کاربردهای دیگر

  • به دلیل خاصیت اکسیدکنندگی قوی پتاسیم پرمنگنات و قیمت ارزان آن، در تصفیه پساب‌های صنعتی کاربرد دارد.
  • به عنوان عامل اکسید کننده در فعل و انفعالات شیمیایی به کار می رود
  • برای سفید کردن و رنگبری روغن ها ، چربی ها و واکس ها استفاده می شود
  • در ساخت ساخارین ، اسید بنزوئیک و غیره به وفور مورد استفاده قرار می گیرد
  • این ماده به عنوان معرف تجزیه ای سنجش حجمی به کار می رود.
  • به عنوان افزودنی در دوز ها خاص برای مواد غذایی
  • ضدعفونی کننده
  • حشره کش

تولید پرمنگنات پتاسیم

تهیه صنعتی پرمنگنات پتاسیم از منگنز دی‌اکسید است، که خود از سنگ معدن پیرولوسیت به دست می‌آید. در این روش MnO2 به دست آمده از پیرولوسیت با پتاسیم هیدروکسید مخلوط شده و در هوا یا در مجاورت پتاسیم نیترات (یک منبع اکسیژن) حرارت داده می‌شود. در این فرایند پتاسیم منگنات (K2MnO4) به دست می‌آید که در اکسایش الکترولیتی (الکترولیز) در محلول بازی به پتاسیم پر منگنات تبدیل می‌شود.
2 MnO2 + 4 KOH + O2 → 2 K2MnO4 + 2 H2O
2 MnO42– + Cl2 → 2 MnO4– + 2 Cl–

همچنین پرمنگنات را می‌توان از اثر دادن سرب دی‌اکسید (PbO2) یا سدیم بیسموتات (NaBiO3) بر محلول +Mn2 نیز به دست آورد. از رنگ بنفش روشن حاصل از این واکنش برای تست حضور یا عدم حضور منگنز نیز استفاده می‌شود.
نکات ایمنی پرمنگنات پتاسیم

نکات ایمنی پرمنگنات پتاسیم

اشتعال

  • در موقع حریق گازهای سمی تولید می کند.
  • نحوه محافظت :دور از جرقه، شعله باز، حرارت و مواد قابل اشتعال نگهداری شود
  • برای خاموش کردن حریق  از اسپری آب استفاده شود.

تماس با چشم

  • در صورت تماس : شستشو با آب زیاد به مدت 15 دقیقه با پلک باز

بلع و گوارش

  • در صورت خورده شدن می‌تواند باعث التهاب و آسیب به معده شود
  • نحوه محافظت :پس از کار دست ها را بشویید
  • در صورت بلع :دهان را با آب بشویید. اقدامات درمانی

تماس با پوست

  • پتاسیم پرمنگنات سبب ایجاد تحریکات پوستی می گردد.
  • نحوه محافظت :لباس محافظ مناسب، دستکش، شیلد صورت، هود، دوش و چشم شوی نیاز است
  • در صورت تماس :کفش و لباس آلوده را در آورید. لباس ها را قبل از استفاده مجدد بشویید.شستشو با آب زیاد به مدت 15 دقیقه.

تنفس

  • نحوه محافظت : غبار آن را تنفس نکنید
  • در صورت تنفس :هوای آزاد. در صورت نیاز از تنفس مصنوعی یا اکسیژن استفاده نمایی

بسته‌بندی و نگهداری پرمنگنات پتاسیم

پرمنگنات پتاسیم در ظرف کاملاً در بسته و دور از تماس با مواد آلی نگهداری شود. این ماده با گلیسرین واکنش شدیدی نشان می دهد، هیچگاه این دو ماده را کنار هم انبار نکرده و روی یک دیگر نریزید.


   1   2   3      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ