سفارش تبلیغ
صبا ویژن
باروری دانش، تصور و فهم است . [امام علی علیه السلام]
 
چهارشنبه 98 آذر 27 , ساعت 3:56 عصر

 مس

مس به دلیل هدایت الکتریکی و حرارتی عالی، استحکام خوب، شکل پذیری خوب و مقاومت در برابر خوردگی  در طیف گسترده ای از محصولات استفاده می شود. معمولا از این فلزات به علت مقاومت خوردگی آنها، در ساخت لوله و اتصالات استفاده می شود. آنها می توانند به راحتی لحیم کاری و جوش داده شوند. بسیاری از ورق مسی می توانند با روش های مختلف، گاز، قوس الکتریکی و مقاومت جوش داده شوند. آنها می توانند برای هر بافت و جلوه مورد نظری جلا داده شده و براق شوند.مس غیرآلیاژی دارای گریدهای مختلفی است. گریدهای مختلف مس به دلیل ناخالصی‌هایی که دارد با یکدیگر تفاوت دارند. یکی از مهمترین خواص مس، توانیایی آنها در مبارزه با باکتری میباشد. پس از آزمایش وسیع ضد میکروبی توسط سازمان حفاظت از محیط زیست، مشخص شد که 355 آلیاژ مس، از جمله بسیاری از برنج ها ، در عرض دو ساعت پس از تماس با باکتریها، بیش از 99.9? از باکتری ها را می کشند.

کاربرد مس

مس یکی از اولین فلزاتی بود که کشف شد. لازم است بدانید که کاربرد مس در گذشته، ساخت ابزار یا دکوراسیون بود. اما جزئیات تاریخی، کاربرد مس در استریل کردن زخم ها و پاک کردن آب آشامیدنی را بیان می کند. اما امروزه  به علت توانایی مس درهدایت الکتریکی، از آن در مواد الکتریکی مانند سیم کشی به کار می‌رود.

برنج

برنج عمدتا آلیاژی است که از اضافه کردن روی به مس تشکیل شده است. برنج می تواند مقادیر مختلف روی یا سایر عناصر را اضافه کند. این مخلوط های مختلف طیف وسیعی از خواص و تغییر رنگ را تولید می کند. با افزایش مقدار روی، استحکام و انعطاف پذیری مواد، بهبود می یابد. بسته به میزان روی اضافه شده به آلیاژ، برنج می تواند رنگی از قرمز تا زرد داشته باشد.اگر مقدار روی در برنج از 32 تا 39 درصد باشد، این کار باعث افزایش قابلیت گرم کاری می شود، اما سرد کاری محدود خواهد بود.  اگر برنج حاوی بیش از 39? روی باشد، این مسئاله استحکام مس را بالاتر و شکل پذیری آن را کمتر می کند.

کاربرد برنج

به دلیل شباهت برنج به طلا، معمولا از آن در اهداف زینتی استفاده می شود. همچنین به دلیل کارایی بالا و دوام آن، معمولا در ساخت سازهای موسیقی مورد استفاده قرار می گیرد. به غیر از این موارد کاربرد برنج بسیار گسترده است.

تشخیص مس از برنج

فلزی که در دست دارید را در ابتدا به خوبی تمیز کنید به طوریکه هیچ آلودگی روی سطح آن باقی نماند سپس آن را در زیر یک نور مستقیم قرار دهید. مس یک فلز خالص است که رنگ قرمز متمایل به قهوه‌ای دارد. اما برنج، برنج یک زنجیره از رنگ‌های زرد دارد. هر آلیاژی که از ترکیب مس و روی بوجود آید برنج است. نسبت‌های مختلف این فلزات رنگ‌های مختلف تولید می‌کند. اما رایج‌ترین رنگی که از برنج وجود دارد رنگ زرد یا زرد – قهوه‌ایست که بیشتر به رنگ برنز شباهت دارد. آلیاژهای که حاوی این رنگ هستند معمولا در ساخت پیچ‌ها و قطعات ماشین به کار می‌روند.
بعضی از برنج‌ها حاوی رنگ سبز – زرد هستند که بیشتر به زرد متمایل می‌شوند و با نام «فلز طلایی» شناخته شده هستند. این آلیاژ معمولا در دکوراسیون داخلی و ساخت مهمات به کار می‌رود.


سه شنبه 98 آذر 19 , ساعت 11:35 صبح

مزایایی لوله پلاستیکی

در حالت کلی برای عموم لوله های پلاستیکی می توان مزایای زیر را در نظر گرفت

1. مقاومت در برابر خوردگی

لوله های پلاستیکی در برابر اکثر مواد شیمیایی موجود در فاضلاب های خانگی دچار خوردگی نمی شود و همچنین به دلیل سطح صاف حداقل مقاومت را در برابر عبور و انتقال فاضلاب ها و سایر سیال ها دارند . این لوله ها هرگز دچار زنگ زدگی نمی شوند و خوردگی پیدا نمی کنند .

2 .سبکی و آسانی حمل و نقل

علاوه بر سهل بودن و کاهش هزینه های حمل و نقل، در مورد لوله های پلاستیکی عملیات برش، اتصال و نصب نیز بسیار ساده تر از دیگر انواع لوله مانند لوله های فلزی انجام می شود .

3. انعطاف پذیری و چقرمگی

بخصوص در کاربردهای زیر زمینی انعطافپذیری لوله های پلاستیکی منجر به کمتر شدن تعداد اتصالات می شود و به راحتی مسیرهای انحنا دار لوله کشی می شوند

4. روش های متنوع اتصال

در حالت کلی لوله های پلاستیکی قابلیت رزوه، اتصال با فلنج، جوش گرمایی، چسبانیدن، اتصالات فشاری و ... دارند و تنوع وسیعی را در ایجاد اتصال برای شرایط مختلف ایجاد می کنند .

5 .خواص هیدرولیکی عالی

لوله های پلاستیکی در گروه لوله های با سطح صاف قرار می گیرند و همین امر باعث می شود کمترین انرژی را برای انتقال سیالات مختلف احتیاج داشته باشند.

6.طول عمر و هزینه کم تر نصب و نگهداری

لوله های پلاستیکی در بیشتر موارد بیش از 22 سال است که استفاده شده اند و هنوز هم پایان عمر آن ها نرسیده است و از طرفی به دلیل هزینه های خرید، نصب و نگهداری کمتر نسبت به سایر لوله های رایج هزینه کمی را در طول بازه مورد استفاده لازم دارند . محدودیت ها اولین محدودیت مهم لوله های پلاستیکی استحکام و سفتی کم آن ها است . در مرحله بعد می توان گفت این لوله ها نسبت به دماهای بالا حساس هستند .

نقاط ضعف لوله های PVC

  •  لوله های پی وی سی خشک در برابر سرما بسیار حساس و شکننده می باشند .
  • لوله های پی وی سی در برابر حرارت زیاد فرم و استحکام خود را از دست می دهند .
  • به علت قدرت مقاومت کم جداره این نوع لوله ها بایستی از فنر لوله بازکنی برای گرفتگی مجرای لوله ها استفاده نمود .
  • در برابر نیروهای خارجی دارای مقاومت کمتری هستند .

نقاط ضعف لوله های پلی اتیلن

  •  نیاز به حفاظت در مقابل تاثیر سوء اشعه ماوراء بنفش
  •  افت مقاومت با گذشت زمان و تشدید آن با افزایش درجه حرارت
  • ضعف در مقابل مکش ایجاد شده در لوله
  • تاثیر سوء مواد نفتی و برخی از مواد شیمیائی ازقبیل الکلها ، هالوژنها و آروماتیکها بر روی این لوله ها
  • عدم امکان ردیابی لوله های مدفون در ترانشه با فلزیاب
  • امکان ایجاد خراش و بریدگیهای عمیق در سطح لوله هنگام حمل و نصب لوله ها
  • برخی اتصالات بایستی از لوله های با فشار کاری بالاتر تهیه شوند و تفاومت ضخامت با لوله اصلی پیدا می کنند
  • افزایش بسیار زیاد ضخامت در فشارهای کاری بالا

 


پنج شنبه 98 آذر 14 , ساعت 10:56 صبح

لوله مانیسمان یکی از پر کاربردترین مقاطع فولادی می باشد که در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد. لوله های مانیسمان که با نام های بدون درز نیز شناخته میشوند با توجه به نامشان ، هیچ درزی بر روی این لوله ها نمی باشد و همچنین در اصطلاح علمی به آنها سیم لس (Seamless pipe) گفته میشود.
به آن دسته از لوله های فولادی گفته میشود که در فرآیند تولید آنها از انواع روشهای جوش فلزات استفاده نمیشود و تفاوت دیگر آنها در ماده اولیه محصولات میباشد. اما در لوله های درزدار فرایند تولید از برش ورق و شکل دهی و جوش و سرانجام غلطک استفاده میشود. ولی در تولید لوله های مانیسمان از مقاطع فولادی به شکل شمش و از طریق حرارت و کشش و غلطک و عبور از زره و همچنین نیروهای گریز از مرکز استفاده میشود که در صنایع مختلف به لحاظ متریال و مواد اولیه سازنده آن بالتر و با کیفیت بهتر و همچنین یکنواختی بیشتر را به همراه دارد و عدم جوش و آسیب پذیری و عمل فشار بیشتر بیشتر مورد استفاده فراوان قرار میگیرد.

کاربرد لوله مانیسمان

لوله های مانیسمان دارای کاربرد ویژه و گسترده ای می باشد که مهم ترین آنها شامل:

  •     لوله های مانیسمان استیل جهت خطوط صنایع غذایی و دارویی
  •     لوله های مانیسمان جهت خطوط فشار قوی
  •     لوله های مانیسمان جهت خطوط هیدرولیک
  •     لوله های مانیسمان جهت خطوط نفت و گاز

روش ساخت لوله مانیمسان

1. برداشتن صفحه ای مسطح به نام Skelp و لوله کردن آن و جوش دادن لبه ها لوله درست می شود. که به آن لوله جوش داده شده اتلاق می شود (ERW)
2.لوله های بدون درز توسط سوراخ کردن یک شمش استوانه ای ایجاد میشوند بنابراین معمولا در بازار ایران نهایتا تا سایز 24 اینچ پیدا میشوند .
برای سایزهای بالاتر از آن از لوله های درز مخفی استفاده می شود.
لوله های درز مخفی لوله هایی هستند که از خم کردن ورق ساخته میشوند سپس درز آنها بصورت تمیز جوش داده و پوشیده میشود.

منبع : لوله مانیسمان چیست

برای مشاهده محصولات بیشتر به سایت پیکاتک مراجعه نمایید.


دوشنبه 98 آذر 11 , ساعت 5:5 عصر

فولاد چیست ؟ فولاد (Steel) به  آلیاژهای آهن که بین 0?002 تا 2?1 درصد وزن خود کربن دارند گفته میشود.فولاد پر مصرف ترین فلز صنعتی است و مصرفش پیوسته افزایش می‌یابد. امروزه تولید فولاد جهان نزدیک به هزار و سیصد میلیون تن در سال است.

فولاد چیست ؟

کلمه  فولاد ، به آلیاژهایی گفته میشود که حداقل پنجاه درصد آن را آهن تشکیل می دهد و شامل یک یاچند عنصر دیگر می باشد. این عناصر معمولا شامل کربن، منگنز، سیلیسیم، نیکل، کرم، وانادیم، مولیبدن،تیتانیوم، نیوبیم و آلومینیوم هستند. کربن به عنوان مهم ترین ماده آلیاژی فولاد محسوب می گردد.  هرچند که ممکن است در انواع مختلف فولاد، مواد آلیاژی دیگری نیز به میزان زیادتری یافت شود یا حتی کربن در بعضی از آلیاژهای فولاد ناخالصی محسوب شود.
کربن در آهن bcc حل شده و یک محلول جامد به نام فریت (Ferrite) تشکیل میدهد. حل شوندگی کربن در فریت آلفا حداکثر 0.025% و در فریت دلتا 0.09% است. کربن در ساختار بلوری گاما (fcc) حل شده و محلول جامد آستنیت (Austenite) به دست می آید. حل شوندگی کربن در fcc اندکی بیشتر بوده و به میزان 2.14% می رسد.
با افزایش میزان کربن در آلیاژهای آهن تا حداکثر 6.67% میتوان فاز کاربید آهن یا سمنتیت (Cementite)  را بدست آورد که ساختاری ترد و شکننده دارد . میزان حداکثر انحلال کربن در آهن برای فازهای مختلف در دماهای مختلف روی می دهد و فولادهای مختلف را از یکدیگر متمایز می سازد . با توجه به آلیاژ فولاد و نرخ سرد کردن آن پرلیت (Pearlite) یا مارتنزیت (Martensite) میتواند تشکیل شود . مارتنزیت هنگام سرد شدن سریع ،آلیاژ فولاد به دست می آید .

ویژگی های فولاد

فولاد یکی از آلیاژهای آهن به شمار می آید که بی شک از ویژگی ها و خواص مشابهی برخوردار بوده و می توان گفت همین ویژگی های بی نظیر این فلز می باشد که سبب شده تا کاربرد بسیار بالایی را در بسیاری از صنایع ایفا کند. از مهمترین و بارزترین ویژگی های فولاد می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • شکل پذیری بسیار بالا
  • هدایت گرما خوب
  • دوام بسیار بالا
  • ضد زنگ
  • ضد خوردگی
  • انعطاف پذیری بالا
  • استحکام و کششی بالا

کاربرد فولاد

از فولادی که تا 0?2 درصد کربن دارد، برای ساختن سیم، لوله و ورق فولاد استفاده می‌شود. فولاد متوسط 0?2 تا 0?6 درصد کربن دارد و آن را برای ساختن ریل، دیگ بخار و قطعات ساختمانی بکار می‌برند. فولادی که 0?6 تا 1?5 درصد کربن دارد، سخت است و از آن برای ساختن ابزارآلات، فنر و کارد و چنگال استفاده می‌شود. فولاد، انواع فراوانی دارد؛ که همه آن موارد در جدول کلید فولاد قابل دسترس می‌باشد.هدف ما بیشتر آشنایی با انواع ورقهای فولادی با توجه به گرید آن(نوع ورق از نظر کار برد وآنالیز وترکیبات آن)میباشد.

منبع : فولاد چیست

برای مشاهده محصولات بیشتر به سایت پیکاتک به آدرس https://pikatak.com مراجعه نمایید.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ